بهداشت روانی در جامعه - لیلا بازگیر

داشتن فلسفه زندگی ، ایمان و عقیده و سلامت روان

داشتن زندگی شادمانه مستلزم داشتن درکی بنیادین از هستی خویش و وجود ضوابط اخلاقی است که با توجه به آنها به زندگی خود ادمه دهیم تا بدینوسیله احساس امنیت روانی کنیم. افرادی که زندگیشان معنادار است دارای رسالتی هستند، احساس آرامش دارند و هر روز در زندگی مراقبه ، تعمق و تفکر می کنند اما آنهایی که فاقد معنا هستند ، هدف مشخصی نداشته ، احساس نا امنی داشته، فاقد اعتماد به نفس بوده و هیچ گونه اصول هدایت کننده ای در زندگی ندارند.

پس وظیفه ما این است که هر روز دقایقی را به تفکر درباره ارزشهای هدایت کننده خود اختصاص دهیم و باورها و تجربه هایی را در خود پرورش دهیم که بیانگر ارزشها باشد.

ابتدا مسایلی را که باعث موفقیت می شوند شناسایی کنیم ( مثل عشق، محبت، پدر و مادر خوب بودن ، معلم شایسته ، اصلاح وضع محیط پیرامون و ...)

آنچه را که در ذهن انجام می دهیم و می پرورانیم در عمل پیاده کنیم و اهداف را محقق بسازیم ... بطورخلاصه فعالیتهایی را انجام دهیم که حال ما را به عالم خوشایند آرامش درونی می برند و بر سلامت روانی ما اثر مثبت می گذارند که بطور خلاصه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

-        ورزش

-        استحمام

-        تلاوت قرآن و یا نیایش

-        گوش دادن به موسیقی

-        باغبانی و پرورش گل ها

-        نویسندگی

-        شعر خوانی و سرودن شعر

-        پیاده روی ، کوهنوردی و یا شنا

-        گلدوزی و یا بافندگی

-         صله ارحام

-        ساختن صنایع دستی

-        رنگ آمیزی و نقاشی

-        حل جدول ،  معما و پازل

-         

رشد خلاقیت

تصویری که ما از خود داریم در احساسات ، عواطف و رفتار ما تاثیر می گذارد. اگر این تصویر ذهنی مثبت باشد ما را امیدوار و اگر منفی باشد نا امید و بی انگیزه خواهد کرد جهت آنکه خلاقیت ، نوآوری و آفرینندگی را در خود رشد دهیم قبل از هر چیز بایستی موانع آن را بشناسیم و آن را حذف نماییم تا از لحاظ تفکر خلاق به کمال برسیم .

جهت شناسایی نقاط ضعف و موانع درونی بیرونی خلاقیت باید ، موانع را شناخت که عبارتند از :

1-    ارزیابی منفی از خود

2-   ترس از آینده

3-  نداشتن برنامه ریزی

4-   مقایسه خود با دیگران

5-   فقدان اعتماد به نفس

لذا جهت افزایش سطح انگیزش و به موازات آن رشد خلاقیت بایستی امیدوار و خوش بین به آینده بوده ، و با تعیین اهداف و داشتن برنامه ریزی و عدم مقایسه خود با دیگران و تقویت اعتماد به نفس احساس منفی ، حقارت ، حسادت ، نفرت و رقابت نادرست را به تصوراتی مثبت که ما را به تلاش بیشتر وامی دارند تبدیل کنیم تا استعدادهای خود را شکوفا و بارور سازیم .

گرد آوری و تهیه شده توسط :

 

لیلا بازگیر

رئیس  مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی

 

سازمان آموزش و پرورش استان لرستان- پاییز 1388

 

لطفا نظر در مورد وبلاگ  را فراموش نکنید

/ 0 نظر / 14 بازدید