پیشگیری از آلزایمر درسالمندی - سیروس مرادی زاده

سن بالا ، کمبود فعالیت های فکری ، رژیم غذایی ( مصرف چربی های اشباع شده ، کلسترول ) کمبود فعالیتهای بدنی و ورزشی ، استرس های روانی  اجتماعی  ، مصرف دخانیات و....

با توجه به موارد مذکور می توان از سنین نوجوانی ، جوانی و بزرگسالی با رعایت موارد ذیل از خطر بروز آلزایمر در سالمندی پیشگیری کرد.

عوامل پیشگیری کننده بیماری آلزایمر عبارتند از :

1-    تمرینات فکری و مغزی مانند: شطرنج ، حل کردن جدول و پازل ، نوشتن ، مطالعه روزنامه وکتاب ، یادگیری نکات جدید و... می تواند باعث تمرین مغز و فعالیت دائم مغز شوند و احتمالأ ابتلا به این بیماری را کاهش دهند .فعالیت مداوم مغز باعث فراهم شدن ذخیره شناختی قابل توجهی می شود که فرد را در مقابل بیماری آلزایمر مقاوم می سازد.

2-   فعالیت های بدنی و ورزشی : این موارد موجب رساندن اکسیژن و گلوکز بیشتر به مغز می گردد ، به این صورت که باعث تقویت ریه ها شده  و اکسیژن بیشتری به خون می رساند ، در نتیجه مغز نیز از اکسیژن بیشتری بهره مند می شود.

3-  پیشگیری از افسردگی : یکی از روشهای پیشگیری از افسردگی ، حفظ و تقویت روحیه ، شادی و خوشی ، بی توجهی به نگرانی هاست . ایجاد تنوع و بازی حتی در سنین بالا به تولید نوعی آنزیم مخصوص در مغز منجر می شود که باعث تحریکات سلول مثبت مغز می گردد. برقراری تماس ها و حفظ ارتباطات خانوادگی و اجتماعی در تمام طول عمر نیز یکی از عوامل پیشگیری کننده این بیماری است.

4-   جلوگیری از ضربه و صدمات مغزی.

5-   تغذیه مناسب : رژیم غذایی شامل میوه و سبزی های تازه و کافی می تواند از ایجاد بیماری آلزایمر جلوگیری نماید . ادویه ، زردچوبه و زنجبیل نیز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و مواد ضد التهابی به مقدار فراوان از ایجاد پلاکهای آمیلوئیدی می کاهند ، که در بیماری آلزایمر دیده می شود. گوجه فرنگی ، سویا ، میوه های خشک مثل کشمش و آلو و کلأ میوه های قرمز و زرد دارای مقدار بالاتر آنتی اکسیدان هستند.

/ 0 نظر / 5 بازدید