عوامل بسیاری روی سلامت دوران سالمندی تأثیرگذار می باشد . شناخت این عوامل و به کارگیری آنها شعار پیشگیری بهتر از درمان را عملی می نماید ، چرا که پیشگیری ارزان ترین  و مناسب ترین روش در سلامت می باشد.یکی از ابعادی که در سن پیری دچار تغییر می شود . بعد شناختی فرد سالمند می باشد که تحت تأثیر عوامل زیادی از جمله فعالیت های گذشته  در سنین قبل می باشد از جمله این تغییرات شناختی بیماری معروف شناخته شده ای است که آلزایمر نام دارد. عوامل مختلفی که زمینه ابتلا به آلزایمر را فراهم می کند عبارتند از :


سن بالا ، کمبود فعالیت های فکری ، رژیم غذایی ( مصرف چربی های اشباع شده ، کلسترول ) کمبود فعالیتهای بدنی و ورزشی ، استرس های روانی  اجتماعی  ، مصرف دخانیات و....

با توجه به موارد مذکور می توان از سنین نوجوانی ، جوانی و بزرگسالی با رعایت موارد ذیل از خطر بروز آلزایمر در سالمندی پیشگیری کرد.

عوامل پیشگیری کننده بیماری آلزایمر عبارتند از :

1-    تمرینات فکری و مغزی مانند: شطرنج ، حل کردن جدول و پازل ، نوشتن ، مطالعه روزنامه وکتاب ، یادگیری نکات جدید و... می تواند باعث تمرین مغز و فعالیت دائم مغز شوند و احتمالأ ابتلا به این بیماری را کاهش دهند .فعالیت مداوم مغز باعث فراهم شدن ذخیره شناختی قابل توجهی می شود که فرد را در مقابل بیماری آلزایمر مقاوم می سازد.

2-   فعالیت های بدنی و ورزشی : این موارد موجب رساندن اکسیژن و گلوکز بیشتر به مغز می گردد ، به این صورت که باعث تقویت ریه ها شده  و اکسیژن بیشتری به خون می رساند ، در نتیجه مغز نیز از اکسیژن بیشتری بهره مند می شود.

3-  پیشگیری از افسردگی : یکی از روشهای پیشگیری از افسردگی ، حفظ و تقویت روحیه ، شادی و خوشی ، بی توجهی به نگرانی هاست . ایجاد تنوع و بازی حتی در سنین بالا به تولید نوعی آنزیم مخصوص در مغز منجر می شود که باعث تحریکات سلول مثبت مغز می گردد. برقراری تماس ها و حفظ ارتباطات خانوادگی و اجتماعی در تمام طول عمر نیز یکی از عوامل پیشگیری کننده این بیماری است.

4-   جلوگیری از ضربه و صدمات مغزی.

5-   تغذیه مناسب : رژیم غذایی شامل میوه و سبزی های تازه و کافی می تواند از ایجاد بیماری آلزایمر جلوگیری نماید . ادویه ، زردچوبه و زنجبیل نیز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و مواد ضد التهابی به مقدار فراوان از ایجاد پلاکهای آمیلوئیدی می کاهند ، که در بیماری آلزایمر دیده می شود. گوجه فرنگی ، سویا ، میوه های خشک مثل کشمش و آلو و کلأ میوه های قرمز و زرد دارای مقدار بالاتر آنتی اکسیدان هستند.