همه افراد فشار خون دارند و این امر برای زنده ماندن مورد نیاز است.  وقتی خون در بدن جریان دارد ،  دارای فشاری است که باعث می شود به همه اعضای بدن برسد، کاهش و یا افزایش آن سبب بیماری شده و گاهی باعث ایجاد سکته های مغزی و قلبی یا نارسایی و آنژین قلبی و نارسایی کلیویی می شود.

گرچه فشار خون بالا معمولا در افرادی که سن بالا دارند دیده می شود ولی در افراد جوان تر نیز این بیماری وجود دارد.


علت بروز این بیماری به طور کامل شناخته شده نیست ولی قطعا عواملی مثل بالا رفتن سن، عوامل ژنتیکی، نژاد، چاقی، مصرف الکل، نمک، استرس، بیماری های کلیوی، بیماری های غدد درون ریز، استفاده از داروها و استفاده از مواد مخدر ، قرص های ضد بارداری و... می تواند در ایجاد این بیماری موثر باشند.

متاسفانه در بیشتر مواقع کنترل فشار خون و یا درمان آن بسیار مشکل و حتی غیرقابل درمان است، در بسیاری از موارد فشار خون دارای هیچ گونه علامتی نیست و دلیل خطرناک بودن آن همین است.

زندگی ماشینی امروز و استرس های ناشی از آن می تواند موجب تغییراتی در بدن انسان شود، اما استرس خود به خود نابود کننده نیست. زمانی که فرد در محیطی استرس زا قرار می گیرد اولین هورمونی که آزاد   می شود کورتیزول است که به کبد می رود و باعث افزایش قند خون می شود.

در هنگام استرس همچنین هورمون های اپی نفرین و نوراپی نفرین به درون خون ریخته می شود و سرعت تپش قلب را بالا می برد و در نتیجه فشارخون افزایش می یابد، سطح کلسترول بالا می رود و رگ ها منقبض می شوند و پلاکت های خون  به هم می چسبند و این باعث بیماری های قلبی می شود.

انسان همواره در معرض استرس است، استرس یک نوع تحریک است. استرس فیزیولوژیک برای آهنگ زیستی نوعی ضرورت است و فقدان آن به نوعی مفهوم مرگ را دارد ولی در صورتی که از حد قابلیت سازگاری فرد تجاوز کند ممکن است منجر به بروز بیماری شود. سلیه عقیده دارد که بسیاری از بیماری های رایج، به سبب نبود سازگاری در برابر استرس به وجود می آید تا بر اثر هجوم میکروب ها و ویروس ها، مواد زیان بخش یا هرگونه عوامل خارجی دیگر.

شایع ترین بیماری های ناشی از استرس عبارتند از زخم معده و اثنی عشر، افزایش فشارخون شریانی، اختلال در ریتم قلب، بیماری های عروقی ، افسردگی های عصبی ، بیماری های پوستی و میگرن.

افراد برای مقابله با این مشکلات باید راه های کاهش استرس ازجمله  امید به آینده، رفع مشکلات ، فکر کردن به چیزهایی که دوستشان داریم،دور شدن از منبع استرس، پیاده روی، نفس عمیق کشیدن، کشش عضلانی ، کمک کردن به دیگران و فکر کردن به کسانی که ما را دوست دارند و... کمک بگیرند.