النا

شادی و غم در تعداد زیادی از فرهنگ های کره زمین تجلی می کنند اما سئوال این است که از کجا تشخیص می دهیم که شخص دیگر، غیر از خود ما، شاد یا غمگین است؟ پاسخ این است که جلوه تعداد زیادی از هیجانها بین المللی است مثلاً به نظر می رسد که لبخند زدن نشانه ی جهانی حسن نیت و تایید است. نشان دادن دندانها ، همان طور که داروین گفته است، احتمالاً در قرن گذشته نشانه ی جهانی خشم بوده است. او معتقد است حالتهای چهره موجب بقا می شوند. طبق تحقیقاتی که در نقاط مختلف دنیا در مورد هیجانها به عمل آمده بیشتر مردم دنیا در مورد جلوه های آن نظر مشابهی داشتند. درست است که لبخند علامت تائید است. ولی لبخند نیش دار می تواند معنای بدی را به فرد مقابل منتقل کند.

برای دیدن کامل متن روی ادامه مطلب کلیک کنید


یکی از مکانیسم های دفاعی در افرادی که سلامت روان دارند شوخ طبعی است یعنی این افراد معمولاً وقتی با مشکلی روبرو می شوند گاهی به مشکلات خود می خندند،  این امر باعث کنار آمدن با مشکل به طرز آسانی می شود به این افراد هیومور می گویند.

 البته خنده نیز مثل هر چیز مثبت و مفید باید حدودی داشته باشد در صورتی که بیخود و به هر موضوعی بخندیم و مسایل مهم و جدی زندگی را به مسخره بگیریم ممکن ممکن است نشانه عدم سلامت روان باشد و نیازمند درمان.

در اثر خنده معمولاً دو پامین که ناقل شیمیایی در لذت از زندگی است ترشح می شود و احساس خوشی و رضایت مندی را در فرد ایجاد می کند ، و درهای بسته به روی فرد باز می شود؛ دیگران نیز به او علاقمند شده و دوستش دارند . البته به شرطی که فرد خنده واقعی کند که احساس شادمانی را ایجاد کند، و گرنه خنده ظاهری با درونی غمگین ( خنده پارادوکس) نمی تواند این احساس را بوجود بیاورد. باید دانست که خندیدن باعث ورزیده شدن عضلات صورت می شود.

خنده باعث کاهش هورمونهای خاص در زمان استرس شده و فشارها را به حداقل می رساند. از طرفی باعث ایجاد اعتماد به نفس و تقویت عملکرد ایمنی  بدن در مقابله با بیماریهای جسمی و روانی می گردد، همچنین ظرفیت تنفسی شش ها را افزایش می دهد، عضلات شکم و پشت را تقویت می کند . چون به مصرف انرژی می انجامد و عضلات شکم را تحریک می کند که به  کاهش وزن کمک می کند، به طوری هر بار خندیدن از ته دل به مدت 30 ثانیه معادل انرژی مصرف شده در 8 دقیقه حرکات موزون است، همچنین خنده باعث افزایش ضربان قلب و تسهیل جریان خون می گردد. تکانهای ناشی از خنده موجب رفع خستگی می شوند.

 به طور متوسط هر فرد روزانه بیشتر از 15 بار می خندد.  بنابراین اگر فرد در جمع قرار بگیرد این رقم به 30 بار بیشتر از زمانی که تنها ست افزایش می یابد.

البته کودکان در طی روز بطور متوسط 300 تا 400 بار می خندند و این خنده های  زیاد در کودکی، به این دلیل است که هر چیز خلاف تصور، آنها را به خنده وامی دارد. و در بزرگسالی به دلیل مشکلات و اشتغالات فکری و استرس ها خندیدن کاهش می یابد.

هر یک دقیقه خنده معادل 10 دقیقه راه رفتن بر سلامت قلب اثر می گذارد. با خنده کبد شما وادار به فعالیت می شود و مواد زائد را دور     می ریزد. خندیدن موجب می شود عصبانیت شما از بین برود و حواس پرتی شما به تمرکز حواس تبدیل شود. خنده در کاهش قندخون و از بین رفتن برونشیت موثر است. همچنین گلبولهای سفید را تقویت می کند و در درمان زخم ها موثر است. خنده موجب افزایش و بهبود در روابط و صمیمیت افراد در یک جمع می شود. وسیله برقراری رابطه با دیگران است و باعث اعتماد به نفس و افزایش سلامت روانی فرد می شود. برای ایجاد خنده راههای زیر توصیه می گردد:

· وقایع خنده دار را برای دیگران بیان کنید و اگر موارد طنز و خنده داری به دستتان رسید آن  را برای دیگران بازگو کنید.

·  فیلم های خنده دار را تماشا کنید.

·  از کتاب ها یا مجلات خنده دار استفاده کنید.

·  به مکانها و زمانهایی که می توانید در آن شاد باشید توجه کنید.

·  مسخره کردن را با خندیدن اشتباه نگیرید به عبارت دیگر نمی توان به همه کس و همه چیز خندید.

·  به مشکلات بخندید تا کوچکتر به نظر بیایند و موجب خرد شدن شما زیربار فشار زندگی نشود.

·  موانع شاد بودن را شناسایی و در رفع آنها کوشش کنید.

· شاکر نعمت های خداوند باشید و از اینکه سلامت هستید خوشحال باشید و نگرانی های بی مورد را از خودتان دور کنید.

·  بدانید که حتی ائمه هم بر خنده و شادی تاکید دارند و ایشان همیشه لبخندی بر لب داشتند.

منابع :

1- روانشناسی عمومی دکتر حمزه گنجی

2- مقالات برگرفته شده از اینترنت.

 

گرد آوری و تهیه شده توسط :

نسرین نصراله زاد ه

مددکار اجتماعی مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی دانش آموزان استان لرستان

پاییز 89